Vypracovala

Mgr. Zdeňka Ivanská

Schválil

PaedDr. Aleš Koutný

Platnost od

01. 09. 2023

Účinnost od

01. 09. 2023

Tímto se ruší

 Vnitřní řád školní družiny z 01.09.2022

 

  1. Obecná ustanovení
    • Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění, vydávám jako statutární orgán školy pro školské zařízení školní družinu tuto směrnici – vnitřní řád školní družiny. Směrnice je součástí organizačního řádu školy. Určuje pravidla provozu, stanoví režim ŠD, je závazná pro pedagogické pracovníky i pro zákonné zástupce.
    • Školní družina se ve své činnosti řídí zejména vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 109/2011 Sb.
  2. Poslání školní družiny

    • Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vyučování a má svá specifika, kterými se od školního vyučování liší.
    • Hlavním posláním ŠD je zabezpečení výchovně vzdělávací činnosti se zaměřením na různé oblasti zájmových činností a prohlubování nabytých školních znalostí, především z oblasti prvouky a vlastivědy.

  1. Provoz a režim ŠD:

    • Činnost školní družiny je určena pro žáky 1. stupně ZŠ a je vykonávána ve dnech školního vyučování. Přednostně jsou přijímání žáci 1., 2., 3. ročníků a dojíždějící žáci. Žáci 4. a 5. ročníků

jsou přijímáni dle zbývající volné kapacity v družině. V případě převýšení žádostí o přijetí do ŠD se rozhodne losováním.

  • Oddělení se naplňuje a spojuje do maximálního počtu 30 účastníků. Přijetí do školní družiny není nárokové. Činností vykonávaných školní družinou se mohou účastnit účastníci přijati k pravidelné denní docházce.
  • Provoz školní družiny zajišťují pedagogičtí pracovníci s příslušnou kvalifikací odpovídající platné legislativě.

Přihlášení účastníka do školní družiny

  • Účastník je přijat k pravidelné denní docházce do školní družiny na základě vyplněného, odevzdaného zápisního lístku a zaplaceného školného. Zápisní lístek je stvrzen podpisem

zákonného zástupce účastníka ŠD a předán vedoucí vychovatelce. Platnost zápisního lístku je jeden školní rok.

  • Současně se zápisním lístkem vyplní zákonný zástupce žádanku na čipy. Vlastníci čipu jsou zákonnými zástupci zplnomocněni k vyzvedávání konkrétního účastníka a musí být zároveň uvedeni na přihlášce do ŠD – zápisním lístku.
  • 1. čip obdrží každý účastník zdarma, 2. a další je zpoplatněn – 100,- Kč/čip.
  • Přihlášení do ŠD je závazné. Rodič je povinen omlouvat nepřítomnost účastníka kmenové vychovatelce.

Odhlášení účastníka ze školní družiny

  • Účastník je odhlášen na základě řádně vyplněné a doručené odhlášky vedoucí vychovatelce. Následně je účastník vyřazen, včetně všech čipů, z elektronického systému Bellhop.
  • Odhlášku je nutno předat před započetím nového měsíce, aby nevznikla platební povinnost na další měsíc.
  • Případný přeplatek bude co nejdříve vrácen na účet, ze kterého byla prováděna platba za ŠD.

Provoz ranní ŠD: 06:00 – 8:00 h (příchod dětí do 07:25) 07:40 – odchod dětí do šaten školy

  • Příchod účastníků je individuální, dle potřeb rodičů. Přístup do budovy ŠD je umožněn účastníkům po přiložení čipu k terminálu. Terminál je umístěn před hlavním vchodem do školní družiny.
  • Účastníci se věnují odpočinkové a rekreační činnosti.
  • Vychovatel odvádí účastníky do školní šatny, odpovědnost za jejich bezpečnost přebírá službu konající dohled a třídní učitelé.

Provoz odpolední ŠD: 11:40 – 16:30 h (dle skončení výuky účastníků) 12:35 – 16:30 h

V době od 13:30 do 14:30 probíhá ve všech odděleních ŠD řízená zájmová činnost, děti se v tuto dobu nevyzvedávají.

V případě neodkladné záležitosti (lékař, nenadálá situace v rodině) je nutno se domluvit s kmenovou p. vychovatelkou účastníka, pokud možno předem. Tyto odchody velmi narušují činnost účastníků s vychovateli.

  • Po skončení vyučování předá učitel vychovateli účastníky školní družiny. Od této chvíle přebírá vychovatel za tyto účastníky odpovědnost.
  • Pokud účastník navštěvuje během pobytu ve školní družině kroužek, odpovídá za něj v této době vedoucí kroužku, který účastníka z oddělení osobně před kroužkem vyzvedne a po ukončení kroužku zase osobně předá vychovatelce. O případném úrazu informuje vedoucí kroužku vychovatelku ihned při předání účastníka.
  • Týdenní skladba zaměstnání ve školní družině: osobní hygiena, oběd, rekreační a odpočinkové činnosti, zájmové činnosti – společenskovědní, přírodovědná, pracovní, výtvarná, sportovní, hudební, hudebně-pohybová, příprava na vyučování, svačina, spontánní činnosti.

Režim školní družiny

06:00 – 07:40 Odpočinková a rekreační činnost

11:40 /12:35/ – 13:30 Osobní hygiena, oběd, odchody účastníků domů, odpočinková a rekreační činnost

13:30 – 14:30 Pobyt venku, zájmové činnosti

14:30 – 14:45 Osobní hygiena, svačina

14:45 – 16:30 Odpočinková a rekreační činnost, odchody účastníků domů

Vyzvedávání účastníků a samostatné odchody: 12:15 – 13:15 h

14:45 – 16:30 h

  • Vyzvedávání účastníků je vázáno na používání elektronického systému Bellhop.
  • Rodič přiloží čip k terminálu a čeká na své dítě před budovou školní družiny. Účastník je vychovatelkou daného oddělení odeslán do šatny, poté odchází před budovu ŠD.
  • Samostatné odchody jsou v tomto čase realizovány dle informací na zápisním lístku účastníka nebo písemné uvolněnky.
  • Účastníci nemohou být uvolňováni ze školní družiny na základě telefonického hovoru.
  • Změny v samostatných odchodech, evidují p. vychovatelky na základě písemného sdělení rodičů, viz uvolněnka, a to pouze ze závažných důvodů.

Nevyzvednutí účastníka po ukončení provozu ŠD

  • Zákonný zástupce je povinen telefonicky oznámit vychovatelce důvod případného zdržení a domluvit se s ní na dalším postupu.
  • V případě nevyzvednutí účastníka do ukončení provozu školní družiny, kdy rodič neoznámil zdržení ve vyzvednutí, postupují vychovatelé následovně: 15 minut po době, kdy je ukončena

činnost družiny a na telefonickou výzvu nikdo z uvedených kontaktů v zápisním lístku nereaguje, oznámí vychovatelé vzniklou situaci vedoucí vychovatelce. Následně zavolají na Policii ČR, t. č. 158, kterou požádají o pomoc při umístění zapomenutého dítěte. Policie ČR, ve spolupráci s orgánem sociálně – právní ochrany dětí, může dítě umístit do zařízení pro děti vyžadující okamžitou péči.

  • Od 17:00 h je účastník předán vychovatelkou službě na vrátnici školy nebo jinému, službu konajícímu, provoznímu zaměstnanci. Pozdní vyzvednutí/nevyzvednutí je zaevidováno v protokolu o pozdním vyzvednutí/nevyzvednutí účastníka ze školní družiny.
  • Opakované pozdní vyzvednutí/nevyzvednutí účastníka rodiči z nedbalosti, bude řešeno vyloučením dítěte z docházky do ŠD.

  1. Platba za pobyt ve školní družině

  • Výši úplaty za zájmové vzdělávání ve ŠD stanoví ředitel ZŠ, a to na dobu kalendářního měsíce, bez ohledu na dobu pobytu ve ŠD. Výše úplaty je stanovena na 250,- Kč měsíčně.
  • Platba se provádí příkazem z účtu na účet ZŠ číslo: 43-1004080217/0100, variabilní symbol: 377120, specifický symbol: jméno a příjmení dítěte, třída.
  • Platbu je nutno uhradit nejpozději do 15. 9. každého školního roku za období září až prosinec a do 15. 12. stejného školního roku za období leden až červen. V případě nástupu účastníka během školního roku, uhradí zákonný zástupce poměrnou část školného odpovídající danému počtu měsíců, a to předem na účet školy.
  • Při předčasném ukončení docházky do ŠD bude zbývající přeplatek vrácen co nejdříve na účet, ze kterého byla prováděna platba za školní družinu.
  • Pokud nedojde k zaplacení platby v termínu, je uvědomen ředitel školy. Účastník bude vyřazen

z docházky do ŠD první den nezaplaceného měsíce. Ředitel školy určí způsob splátky platby nebo rozhodne o vyloučení z docházky do ŠD.

  • Ze závažných rodinných důvodů (hospitalizace, dlouhodobé zdravotní důvody, lázně, náhlá nezaměstnanost apod.) je možno, po dohodě zákonných zástupců s vedoucí vychovatelkou (popř. ředitelem ZŠ), osvobodit zákonné zástupce od poplatku za školní družinu. Toto osvobození může být poskytnuto na max. jeden měsíc ve školním roce.
  • K žádosti o osvobození od platby školného, je nutno předložit doklad o pobírání dávek pomoci

v hmotné nouzi, zvýšený příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách nebo vznik nároku na příspěvek na úhradu potřeb dítěte v pěstounské péči, vedoucí vychovatelce nebo jejímu zástupci. Ředitel školy rozhodne o výši poplatku nebo o jeho úplné osvobození.

  • Písemné potvrzení je nutno předkládat čtvrtletně nebo měsíčně, podle druhu sociálního příspěvku, vedoucí vychovatelce. V opačném případě zaniká nárok na osvobození od platby. Dané potvrzení je nutno předložit v měsíci, kterého se osvobození týká.
  • Každá změna, která se týká úhrady za platbu ŠD, musí být neprodleně oznámena vedoucí vychovatelce nebo řediteli školy.
  1. BOZ účastníků školní družiny a prevence sociálně patologických jevů

    • V případě úrazu vyhodnotí vychovatelka situaci a rozhodne se, zda zavolá lékařskou záchranou službu nebo bude dostačující její laická první pomoc.
    • Vychovatelka informuje rodiče telefonicky, zkouší všechny dostupné kontakty, které rodič uvedl v zápisním lístku, případně je překontroluje v matričním listu žáka na on-line škole.
    • Poté ještě písemnou formou, přes on-line školu, zašle e-mail - krátké info o úrazu.
    • V případě, že zákonní zástupci nebyli k dispozici na poskytnutých telefonních číslech, informuje vychovatelka osobu, která účastníka přijde vyzvednout. Vychovatelky, které se již odpoledne s rodiči daného účastníka nesetkají, poprosí kolegyni, která má směnu do konce provozní doby, aby informovala vyzvedávající osobu ona.
    • V knize úrazů vychovatelka vyplní požadované údaje. V posledním sloupci na konci řádku napíše, jakými konkrétními komunikačními prostředky byl rodič o úrazu účastníka informován a v kolik hodin. Zapisuje se i případná nedostupnost rodiče na telefonu.
    • Kniha úrazů je uložena v kanceláři ZŘŠ Mgr. Zdeňky Burové. V případě nedostupnosti knihy úrazů nebo nemožnosti opustit třídu, informuje vychovatelka ZŘŠ Mgr. Zdeňku Burovou na její školní e-mail o vzniklé situaci a následující den úraz dodatečně zapíše.
    • Vychovatelka je povinna taktéž neprodleně informovat vedoucí vychovatelku, která v případě závažných úrazů informuje vedení školy.
    • Mobily či jiná elektronická zařízení používají účastníci jen po domluvě s vychovatelkou, nepořizují zvukové, obrazové a jiné záznamy bez souhlasu zúčastněných stran.
    • V případě využívání školních učeben (cvičná kuchyňka, školní tělocvična apod.), se vychovatelky a účastníci řídí jejich řády.
    • Pitný režim je zajištěn vlastními zdroji účastníků.
    • Nenosí cenné věci a věci, které nesouvisejí s činností ve školní družině.
    • Ve školní družině je zakázáno přinášet, distribuovat a užívat návykové a psychotropní látky, alkohol, cigarety, nikotinové sáčky apod.
    • Důsledky závažných přestupků přesahující napomenutí (hrubé, slovní, úmyslné, psychické a fyzické útoky vůči jinému žákovi či dospělé osobě) řeší vychovatel za spolupráce třídního učitele.
    • V případě, že účastník soustavně narušuje vnitřní řád a činnost ŠD, není schopen nebo ochoten respektovat pokyny pedagogických pracovníků, může být rozhodnutím ředitele školy z družiny vyloučen nebo mu může být omezen pobyt ve školní družině.
    • Na hodnocení a klasifikaci chování účastníka ve ŠD se vztahují ustanovení vyhlášky o základní škole, tzn., že účastníkovi může být uloženo výchovné opatření či snížená známka z chování.
    • Hrubé a úmyslné útoky na vychovatelku jsou považovány za závažný přestupek.

  1. Povinnosti účastníků

    • Dodržovat vnitřní řád školní družiny, předpisy a pokyny k ochraně zdraví při všech činnostech školní družiny, se kterými byli účastníci prokazatelně seznámeni kmenovou vychovatelkou.
    • Bez vědomí vychovatelky neopouští prostory školní družiny, respektuje její pokyny.
    • Mobily či jiná elektronická zařízení včetně chytrých hodinek, používá pouze po domluvě

s vychovatelkou. Školní družina nezodpovídá za případné ztráty nebo poškození těchto zařízení.

  • Pravidelně navštěvuje školní družinu a předává uvolněnky kmenové vychovatelce.
  • Respektuje práva všech účastníků a chová se ohleduplně.
  • Oznamuje vychovatelce jakékoliv své poranění či úraz.
  • Ztrátu nebo poškození osobních věcí neprodleně oznamuje vychovatelce.
  • Udržuje pořádek a šetří majetek školní družiny.

  1. Práva účastníků

    • Účastnit se činností a akcí pořádaných v rámci školní družiny.
    • Ochranu před sociálně patologickými jevy, jakoukoli formu diskriminace, tělesným či duševním násilím, urážením, zneužíváním.
    • Seznamování se s aktivitami směřujícími k smysluplnému trávení volného času.
    • Účastnit se zájmových aktivit poskytovaných externími organizacemi v prostorách školy.
    • Za předem stanovených podmínek používat vybavení a zařízení školní družiny.

  1. Povinnosti zákonných zástupců

    • Seznámit se s vnitřním řádem školní družiny, seznámení stvrdit svým podpisem a dodržovat jeho ustanovení. Vnitřní řád školní družiny je umístěn na webových stránkách školy a v tištěné podobě u všech vychovatelek.
    • Sledovat aktuální informace na webových stránkách školy v sekci školní družina.
    • Zajistit pravidelnou docházku účastníka dle informací na zápisním lístku a jeho případnou absenci písemně omlouvat u kmenové vychovatelky.
    • Písemně informovat vychovatelku o změnách v odchodech ze školní družiny.
    • Včas uhradit platbu za zájmové vzdělávání.
    • Bez zbytečného odkladu nahlásit vedoucí nebo kmenové vychovatelce ztrátu čipu pro elektronický vyzvedávací systém Bellhop.
    • Aktualizovat změny v osobních údajích účastníka a zdravotní způsobilosti, která by mohla mít negativní vliv na průběh vzdělávání nebo chování účastníka ve školní družině.
    • Písemně informovat vychovatelku o přihlášení účastníka do zájmových aktivit ve škole, např. ZUŠ, Kroužky.cz, basketbalový klub apod.
    • Zajistit dostatečné množství jídla a pití v závislosti na době denního pobytu účastníka ve školní družině, čip na výdej obědů ve školní jídelně.
    • Předat účastníka do školní družiny pouze v takovém zdravotním stavu, aby neohrožoval a neomezoval sebe ani ostatní účastníky.
    • Uhradit případnou škodu na majetku školní družiny způsobenou účastníkem.

  1. Práva zákonných zástupců

    • Přihlásit své dítě do školní družiny a v průběhu školního roku jej odhlásit, viz stanovené podmínky výše.
    • Informovat se o aktivitě a chování účastníka ve školní družině.
    • Podat náměty a podněty k celkovému chodu školní družiny.
    • V případě nespokojenosti se obrátit na vedoucí vychovatelku a ředitele školy.
  2. Povinnosti pedagogických pracovníků

    • Vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání.
    • Chránit a respektovat práva účastníka, jeho bezpečí a zdraví, předcházet všem formám rizikového chování ve školní družině, svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školní družině a podporovat jeho rozvoj.

  • Zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje účastníků, informace o jejich

zdravotním stavu a výsledcích poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního

  • poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku.
  • Poskytovat účastníku nebo zákonnému zástupci nezletilého účastníka informace spojené s výchovou a vzděláváním.

  1. Práva pedagogických pracovníků

    • Na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany účastníků nebo jejich zákonných zástupců a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole.
    • Na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli

vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti.

  • Volit a být voleni do školské rady.
  • Objektivně hodnotit svou pedagogickou činnost.

  1. Dokumentace ve školní družině

    • Zápisní lístky účastníků, žádanky na čipy, odhlášky, žádosti pro odchody účastníků na zájmové aktivity, uvolněnky, potvrzení o seznámení zákonných zástupců s vnitřním řádem školní družiny, žádost zákonných zástupců o medikaci.
    • Školní vzdělávací program školní družiny (elektronicky - webové stránky školy, v tištěné podobě u všech vychovatelek).
    • Vnitřní řád školní družiny (elektronicky - webové stránky školy, v tištěné podobě u všech vychovatelek).
    • Roční plán činností v ŠD.
    • Výkaz o školní družině k 31.10.každého roku.
    • Záznamy z metodických porad školní družiny.
    • Záznamy o úrazech účastníků, viz kniha úrazů.
    • Roční hodnocení práce školní družiny jako podklad pro výroční zprávu školy.
    • Přehled výchovně vzdělávací práce v digitální podobě, včetně elektronického docházkového systému Bellhop.
  1. Závěrečná ustanovení

    • Změny ve směrnici jsou prováděny formou písemných číslovaných dodatků, které tvoří součást tohoto předpisu.
    • Uložení směrnice v archivu školy se řídí Skartačním řádem školy.

V Ostravě 01. 09 .2023

PaedDr. Aleš Koutný

ředitel školy